Škoda 1200/1201 - 3. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Škoda 1200 a její modernizované provedení s označením 1201 se staly nástupcem oblíbeného tudora. Vůz byl ovšem pro běžného člověka příliš velký a drahý, proto nedošlo k jeho rozšíření coby rodinného vozu a mohli jsme jej potkával hlavně jako služební vůz státních orgánů. Díky své nejrozšířenější karosářské verzi bývala přezdívána jako „sedan.“
Stručná historie
Vývoj této škodovky (typ 955) probíhal souběžně s výrobou tudora, kterého nahradila roku 1952. Některé jeho součásti byly převzaty téměř beze změn – např. motor a nárazníky. K rozsáhlé modernizaci potom dochází roku 1956, kdy přichází Škoda 1201, interně označovaná jako typ 980. Změnou kompresního poměru na 7:1 došlo ke zvýšení výkonu motoru na 33 kw čili 45 koní a čtyřstupňová převodovka měla kromě čtvrtého a třetí stupně synchronizovanou i dvojku. Výroba byla zastavena roku 1961, kdy byly užitkové verze nahrazeny Škodou 1202 STW a funkci osobního vozu již několik let plnila moderní Octavia. Bylo vyrobeno 67 071 kusů typu 1200 a 33 472 „dvanáctsetjedniček.“
Karoserie
Karoserie má velmi ladné tvary. Zaujme chromovaná maska chladiče, stejně jako dělené čelní sklo stírané dvěma elektrickými stírači. Zavazadlový prostor byl otevírán pákou pod zadními sedadly. Karoserie byla poprvé v historii škodovky celokovová, vyrobená z plechů silných 0,8 až 1 mm. Délka vozu činila 4500 mm, šířka 1680 mm a výška 1520 mm. Hmotnost dosahovala 1050 kg.
Motor a převodovka
Motor byl převzat (stejně jako převodovka) z modelu Tudor, došlo ale ke zvětšení objemu na 1221 ccm a zvýšení na 26,5 kw (36 k). Maximální rychlost se v závislosti na provedení pohybovala kolem 100 km/h a spotřeba činila zhruba 10 litrů. Převodovka měla čtyři stupně, přičemž synchronizovaný byl jen třetí a čtvrtý. Ke změnám došlo při modernizaci na typ 1201 (viz výše).
Podvozek
Vůz byl odpružen listovými pery, která pracovala společně s pákovými kapalinovými tlumiči. Jízda byla poměrně komfortní, ovšem jízdní vlastnosti byly poměrně bídné a pokusy o sportovní využití vozu skončilo fiaskem.
Interiér
Do vozu se nastupuje skrze dva páry dveří, které měly jednak stahovací okna a jednak výklopná trojúhelníková větrací okénka. Sedí se na lavicích potažených koženkou. Řadicí páka se nachází pod volantem. Přístrojová deska je vylisovaná z plechu a dominují jí tři ukazatele – rychloměr, ukazatel stavu paliva a teploměr chladicí kapaliny.
Článek Škoda 1200/1201 - 3. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 26. září 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Mercedes-Benz ML 280 CDi
- MAN F2000
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Honda NSR 125
- Suzuki Samurai
- Tata Nano – nejlevnější auto světa pochází z Indie
- SKV Germany: Kvalitní díly za lidovou cenu
- Ofuky oken a homologace
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu