Škoda VOS - 2. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
V prvním dílu našeho seriálu o českých poválečných vozech jsme si povídali o Škodě Tudor, proto mnozí z vás jistě čekali jeho nástupce – Škodu 1200/1201. My ovšem zachováme chronologickou posloupnost vzniku jednotlivých modelů, odbočíme z „mainstreamu“ a připomeneme si málo známou Škodu VOS.
VOS – Vládní Osobní Speciál
Škoda VOS čili Vládní Osobní Speciál byla pancéřovaná limuzína, která měla vozit tehdejší české vládní špičky. Vývoj a výroba probíhaly v letech 1949 – 1952. Vyrobit se mělo padesát kusů pancéřované verze a padesát nepancéřovaných vozů. Tento počet se nepodařilo naplnit, bohužel již nevíme kolik vozů se ve skutečnosti vyrobilo – projekt totiž podléhal utajení.
Komplikovaný vývoj
Tradiční čeští výrobci reprezentativních vozů – Praga a Tatra – byli zavaleni státními zakázkami na nákladní vozy, proto úkol vyrobit nový vládní speciál dostala právě Škoda. Vedoucím projektu byl Ing. Oldřich Meduna. Obrněná verze byla vybavena dvojitým pancéřování z plátů oceli o tloušťce 5 mm, mezi kterými bylo ocelové pletivo, které mělo měnit trajektorii vystřelených projektilů. Neprůstřelná skla měla tloušťku 52 mm a vážila až 80 kg. Jejich hmotnost velmi komplikovala jejich stahování, proto byl vůz vybaven klimatizací, která zabírala celý zavazadlový prostor. Jistě nepřekvapí, že takto vybavený vůz vážil téměř 4 tuny. Musel být proto vyroben speciální podvozek odpružený listovými pery a Mitas Praha musel také pozměnit výrobní postup pneumatik, aby zvládly větší zatížení. Později se ještě prodloužila karoserie, použila se jiná, měkčí, listová pera a tvrdé sedačky se začaly plnit peřím. Výroba nepancéřované verze byla podstatně snazší, nicméně i její hmotnost byla dost vysoká – celých 2700 kilogramů. Tato verze nesměla být odlišitelná od té obrněné – skla byla proto přibarvovaná, aby nevypadala světleji než absurdně tlustá neprůstřelná skla. Nevkusnou nabubřelou karoserii projektovala vysokomýtská Karosa.
Motor Praga N4T-A
Jako pohonná jednotka vozu byl použit náklaďákový benzinový čtyřválec Praga o objemu 5195 ccm a výkonu 88 kw při 3500 ot./min. I tento silný agregát ovšem škodě neposkytoval uspokojivou dynamiku, vůz byl navíc velmi těžce ovladatelný a „neohrabaný.“ Obratnosti nepřispěly ani značné rozměry – délka 5700 mm, šířka 1950 mm a výška 1750 mm. Rozvor činil 3200 mm. Vůz celkově působil „nedodělaně,“ postrádal také luxusní výbavu. Ovšem jezdit v něm jsme mohli vidět například prezidenta Klementa Gottwalda.
Článek Škoda VOS - 2. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 19. září 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
- Levná autopůjčovna s dobrými podmínkami v Ostravě
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu