Škoda Tudor - 1. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Vítám Vás u nového seriálu o poválečných vozech produkovaných na území tehdejšího Československa. Začneme produkcí mladoboleslavské škodovky. Ta během druhé světové války postupně zastavila produkci všech automobilů (modelů Popular, Favorit, Rapid a Superb). Až se vzpamatovala z hrůz války, chtěla se vrátit k automobilové produkci. Ovšem narychlo projektovat od základu nový vůz nebylo možné, proto se sáhlo pro oblíbený předválečný Popular a po několika málo úpravách byl šest let vyráběn pod názvem Tudor. Výroba tedy běžela v letech 1946 – 1952 a vyrobilo se celkem 66 904 kusů. Ovšem pěkně popořadě…
Cesta k označení „Tudor“
První vyrobené kusy nesly původní označení Popular, ale vedení škodovky správně cítilo, že nový vůz by se měl od toho starého více odlišit a zvýraznit tím změny, které na voze proběhly, proto se od pojmenování Popular upustilo a vůz se přejmenoval na Škodu 1101. Toto číselné označení se ale příliš nevžilo a podle dvoudveřové karoserie se vozu mezi lidmi začalo říkat tudor. Později se toto označení dostalo do oficiálního názvu, a to i pro jiné karosářské varianty vozu (kabriolet nebo STW – „stejšn“). Pro úplnost dodám, že po celou dobu byl vůz interně označován jako typ 938.
Pohonné ústrojí Škody Tudor
Vůz byl poháněn čtyřtaktním čtyřválcovým motorem o objemu 1089 ccm a disponoval výkonem 23,6 kw čili 32 koní. Motor byl uložen vpředu a poháněl zadní kola. V počátcích výroby měl automobil třístupňovou převodovku, později dostal nové čtyřstupňové ústrojí se synchronizací třetího a čtvrtého stupně. Maximální rychlost 940 kg těžkého vozu činila 105 km/h. Brzdy jsou na všech kolech bubnové. Průměrná spotřeba paliva na sto kilometrů je zhruba osm litrů.
Rozměry vozu a konstrukce podvozku
Rozměry karoserie se lišily podle karosářské varianty. Vyobrazená základní dvoudveřová karoserie byla dlouhá 4050 mm, široká 1500 mm a vysoká 1520 mm. Všechny karosářské varianty byly ovšem postaveny na jednotném podvozku s rozvorem náprav 2485 mm. Ten byl tvořen rozvidleným páteřovým rámem s centrální nosnou ocelovou rourou. Přední náprava byla dělená, lichoběžníková s příčným listovým perem a příčnými lichoběžníkovými rameny. Zadní náprava je rovněž dělená a je kyvadlová, odpružená listovým perem.
Tolik tedy povídání o Škodě Tudor. Příští týden se posuneme o několik let dopředu a společně se podíváme na Škodu VOS – nabubřelou limuzínu, ve které se měli vozit nejvyšší představitelé KSČ. Zdroj: wikimedia, autor: Sigma
Článek Škoda Tudor - 1. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 12. září 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Nová Škoda KAROQ odhalena
- Škoda 100
- Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design Awards
- Ofuky oken a homologace
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- S očistou vozu vám pomohou chytré nanotechnologie
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu